Trello یک ابزار همه کاره برای مدیریت پروژه است. البته تنها برای مدیریت پروژه ساخته نشده، بلکه می توان به کمک آن برای انجام هر کاری برنامه ریزی کرد حتی مسائل روزمره که در زندگی عادی هر فردی وجود دارد. Trello این انعطاف پذیری را دارد که هر فردی بتواند بصورت انفرادی کارهای خود را در آن مدیریت کند و در عین حال این امکان را دارد که تیم های بزرگ پروژه های خود را بصورت تیمی در آن مدیریت کنند. در این آموزش سعی داریم تا با نحوه کارکرد Trello آشنا شویم.
[divider]
برسی Trello
اگر بطور کلی به Trello نگاه کنیم، بزرگترین وظیفه اش این است که به ما نشان دهد چه بخش هایی از پروژه در حال انجام هستند و چه کسانی عهده دار این بخش ها هستند. Trello از سیستم Kanban استفاده می کند که این سیستم توسط شرکت تویوتا توسعه داده شد تا سطح تولید را بالا نگهدارد. این سیستم بسیار ساده است. در این سیستم یک تخته سفید(whiteboard) وجود دارد که بر روی آن note هایی چسبانده می شود. هر note یک وظیفه(task) متفاوت را نشان می دهد که در پروژه با آن درگیر هستیم. برای اینکه این note ها را بتوان مدیریت کرد، تخته سفید را به سه ستون تقسیم می کنیم. این ستون ها عبارتند از: ToDo, Doing, Done
ToDo آن دسته از task هایی هستند که باید انجام شوند.
Doing دسته دیگری از task هاست که در حال انجام هستند.
Done دسته آخر است و بیانگر task های انجام شده است.
[divider]
همین whiteboard را میتوانیم بصورت مجازی در Trello داشته باشیم:
Trello سیستمی متشکل از Boards و Lists و Cards است.
Board: یک Borad اصولا یک پروژه یا محصول در حال توسعه(develope) است. یک Board تعداد مشخصی عضو(members) دارد گه این افراد می توانند Card ایجاد کرده، Card های موجود را ببینند و یا Card ها را بین لیست ها جا به جا کنند. همچنین می توانند خود را به Card ها بیافزایند(Add)، با دیگر افراد درگیر با Card گفتگو کنند(comment)، به Card فایل پیوست کنند(Attachments) و یا checklist برای Card بسازند.
List: لیست راهی برای تقسیم کردن Board به دسته های مختلف است. اصولا یک لیست بیانگر یک مرحله از پیشرفت است. به طور مثال لیست های Todo, Doing, Done این ویژگی را دارند.
Card: یک Card اساسی ترین و منعطف ترین بخش از سیستم Trello است که نمایشگر یک عنصر(element) مشخص از پروژه است. به عنوان مثال یک ویژگی جدید، یک باگ نرم افزاری، یک تحقیق در مورد بخشی از پروژه و… هر کدام یک Card خواهند بود. Card ها بسته به اینکه تا چه مرحله ای پیشرفت کرده اند، می توانند مابین لیست ها جا به جا شوند. یک task می تواند یک Card و یا آیتمی در Checklist موجود در یک Card و یا یک تصویر(Image) باشد؛ بستگی دارد که کدام یک از این حالات برای شما و تیم شما مناسب تر باشد.
شما می توانید به Card ها فایل و تصویر پیوست کنید، checklist تعریف کنید، به کمک Label های رنگی میزان اهمیت Card را نشان دهید، DeadLine تعیین کنید و همچنین اعضای تیم را به Card دلخواهتان Assign کنید. شما می توانید Card های پروژه خود را خیلی ساده نگهدارید و یا با دادن جزئیات بسیار دقیق، آنها را استادانه کنید.
موفق و پیروز باشید…