جاوا از ابتدا، بخش ششم

متغیر های Double

متغیر double می تواند عددهای بسیار بزرگ(یا کوچک) را نگه دارد. بزگترین عددی که می تواند درون خود نگه دارد ۱۷ با ۳۰۷ صفر در مقابل آن است و کوچکترین عدد هم منفی ۱۷ با ۳۰۷ صفر در مقابل آن است.

از متغیر double برای نگه داری مقادیر اعشاری نیز می توان استفاده کرد، مانند ۸٫۷ یا ۱۲٫۴۵۸

اگر سعی کنید که یک عدد اعشاری را در متفیر int ذخیره کنید در هنگام کامپایل با خطا مواجه خواهید شد. با یک مثال ساده تمرین می کنیم:

در کدی که در بخش پنجم نوشتیم جای int را با double در این خط عوض کنید:

int first_number, second_number, answer;

که به کد زیر تغییر می کند:

double first_number, second_number, answer;

حالا اعداد ذخیره شده در متغیر ها را تغییر دهید:

first_number=10.5;
second_number=20.8;

باقی برنامه را تغییر ندهید. حالا پنجره کد شما به شکل زیر تغییر خواهد کرد:

addition_code_double

برنامه را دوباره اجرا کنید، پنجره خروجی را ببینید:

output_double_addition

سعی کنید اعدادی که درون first_number و second_number ذخیره کرده اید را تغییر دهید و نتایج را ببینید.

متغیر های Short و Float

دو متغیر دیگری که می توانید از آن ها استفاده کنید متغیر های float و short هستند. از متغیر short برای دخیره اعداد صحیح کوچکتر استفاده می شود و بازه آن بین منفی ۳۲۷۶۸ و ۳۲۷۶۸ است. میتوانستیم به جای استفاده از int در برنامه قبل از این متغیر استفاده کنیم. در استفاده از این متغیر دقت کنید که عددی که در آن ذخیره می شود بین بازه مجاز این متغیر باشد.

متغیر float نیز مانند double می تواند هم اعداد صحیح و هم اعداد اعشاری را ذخیره کند اما بازه مجاز آن کوچکتر از بازه double است. برای ذخیره متغیر float باید در انتهای عدد حرف “f” را اضافه کنید، مانند زیر:

float first_number, second_number, answer;
first_number = 10.5f;
second_number=20.8f;

پس حرف “f”،بعد از عدد و قبل از نقطه ویرگول(;) قرار می گیرد.

چهار عمل اصلی

با استفاده از نماد های +(برای جمع)، -(برای تفریق)، *(برای ضرب) و /(برای تقسیم) می توانید چهار عمل اصلی را روی متغیر ها اعمال کنید.برای مثال در برنامه ای که با متغیر های double نوشتید و دو عدد را جمع کردید، نماد + را به ترتیب با نماد های دیگر عوض کنید و نتایج را مشاهده کنید. اگر دقت کنید حاصل تقسیم به دست آمده، اعشار بسیار طولانی دارد. این به این دلیل است که شما از متغیر double استفاده کرده اید. حال اگر نوع متغیر های را به float تغییر دهید و به انتهای اعداد حرف “f” را اضافه کنید، حاصل تقسیم اعشار کمتری خواهد داشت:

addition_code_float_B

پاسخ به دست آمده در حالت double، این عدد بود:۰٫۵۰۴۸۰۷۶۹۲۳۰۷۶۹۲۳ و پاسخ به دست آمده در حالت float،  این عدد: ۰٫۰۴۸۰۷۷ همانطور که می بینید جاوا شش رقم بعد از اعشار را درج کرده و بقیه را به سمت بالا گرد کرده و در رقم هفتم بعد از اعشار درج کرده است. پس متغیر double می تواند اعداد بیشتری را نسبت به float نگه دارد.(double یک عدد ۶۴ بیتی و float یک عدد ۳۲ بیتی است.)

پایان بخش ششم.

متغیر های Double متغیر double می تواند عددهای بسیار بزرگ(یا کوچک) را نگه دارد. بزگترین عددی که می تواند درون خود نگه دارد ۱۷ با ۳۰۷ صفر در مقابل آن است و کوچکترین عدد هم منفی ۱۷ با ۳۰۷ صفر در مقابل آن است. از متغیر double برای نگه داری مقادیر اعشاری نیز می توان …

بررسی کلی

امتیاز کاربر: 4.9 ( 1 رای)
0

۲ دیدگاه

  1. از این مطالب مفیدی که در سایت گذاشته اید خیلی تشکر کرده
    داداش من تازه وارد برنامه نویسی به زبان جاوا شدم ولی بیسیک بلدم میخوام جاوا یاد بگیرم وبرنامه بنویسم ولی نمیدونم برنامه که مینویسم چطوری تست کنم در زبان جاوا که آیا کار میکنه .
    برنامه جاوا که نوشتم چطوری javacکنم؟
    اگر میشه لطفا کمکم کنید جواب سوالم به ایمیلم بفرستید
    با تشکر فراوان

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

theme